Thursday, August 16, 2012

lydbøker

Nå har jeg altså begynt på jobb igjen. Etter en lang (og aldeles både deilig og nødvendig) ferie. Og jammen hadde jeg savna lydbokstunden på bussen! Jeg har riktig nok kjørt buss et par ganger i ferien, og hørt litt på bok mens jeg har forsøkt å trene litt, men det har ikke blitt samme regelmessigheten på lyttingen. Jeg har klart å holde tråden, liksom, men ikke nyte i fulle drag slik som nå!

lånt herfra
Jeg liker å lese bøker. I papir. Se bokstavene og bestemme farten selv og ta og lukte på boka. Stryke den over framsida hvis den er ekstra pen :) Kose med den hvis den har litt pels, liksom. Bli kjent med den på alle måter. Med lydboka får du ikke det. Det er noen andre som leser. De bestemmer farten. Og du har bare filer å forholde deg til. Eller CDer i en CDboks fra biblioteket, kanskje. Det var veldig vanskelig første gangen jeg hørte lydbok. Men jeg kom gjennom den. Siden har jeg lært at det nesten er like viktig hvem som leser som hvilken bok h*n leser. Men når du har funnet boka eller leseren du vil lytte til, da er det bare å nyte denne måten å tilegne seg litteratur på! På bussen, på trening, mens man strikker (selv om stakkars pus er redd for Roy Dotrice som leser bøkene i A song of Ice and Fire-bøkene, det tok lang tid før han kom fram fra under sofaen, selv om jeg satt med et strikketøy han kunne angripe).

For elever kan lydbøker være redningen. Ikke alle er vant til å lese bøker. Ikke alle har samme evne til å lese bøker. Ikke alle har tid eller tålmodighet til å sitte stille den tida det tar å lese bøker. Selvfølgelig er det et mål at de faktisk leser bokstaver i en bok, for å øve seg i denne grunnleggende ferdigheten. Men det er ikke alt! De som strever med å få lest en bok, enten av den ene eller andre grunnen, trenger også å få med seg eksempler på litteratur. De fortjener også å få muligheten til å nyte en god historie, spenningen, kjærligheten, mordgåten, hva det nå skulle være. Og de får muligheten til å bruke den lille dødtida de har (på sykkelen, bussen, på tredemølla, på tur til eller fra jobb eller skole, for eksempel) til å gjøre lekser! For disse filene kan for eksempel leges på mobile, og da er jo boka tilgjengelig til enhver tid! Og kanskje, kanskje blir de hekta på litteratur. Det fortjener de også muligheten til.

Så - bruk lydbøker når du kan! Kanskje kan du øve opp språkkunnskapene dine ved å lytte - til engelske lydbøker, tyske, spanske, norske. Kanskje kan læreren skru på lydbok ei stund i klassen, og så kan elevene lese videre selv? Eller! På anleggslinja et år lytta vi til starten på Andre Bjerkes Dødens Tjern, og etterpå så vi filmen. Filmen er gammel, men den er en klassiker. Aldri har jeg opplevd elever som har fulgt så grundig med på en gammel film, og denne gangen var jeg enig i at den var gammel også ;) Andre bøker er korte nok til at man kan høre hele boka i klasserommet. Kjempenyttig i enkelte klasser. Det tar litt tid, men gir masse masse læring og nye inntrykk!

No comments:

Post a Comment